Elektrische aandrijving

Een elektrische truck rijdt op één of meerdere elektromotoren en een groot accupakket, dat wordt geladen vanuit het elektriciteitsnet. Het grote voordeel van elektrisch rijden is dat er geen lokale uitstoot van schadelijke stoffen is en dat het rendement hoog is. Dat hoge rendement zit 'm in het gebruik van de elektromotor(en) en doordat de remenergie weer wordt opgeslagen als elektriciteit.

Het nadeel van het rijden op elektriciteit is dat de gebruikelijke accupakketten relatief weinig energie kunnen opslaan, waardoor de actieradius van een elektrische truck klein is. Er moet dus relatief vaak worden opgeladen en dat neemt bovendien vrij veel tijd in beslag. Rijden met een elektrische truck is daarom voorlopig nog ongeschikt voor vervoer over langere afstanden.

Mogelijke besparing

Een elektrische truck stoot geen directe CO2 uit. De indirecte uitstoot is afhankelijk van de productiewijze van de stroom die gebruikt wordt. Als gebruik wordt gemaakt van normale (grijze) stroom kan worden uitgegaan van 25 tot 30%. Wordt er groene stroom gebruikt, dan ligt de uitstoot veel lager en kan die zelfs nihil zijn.

Gebruikerservaringen

Boudesteijn Verhuizers BV rijdt al sinds 2012 met een volledig elektrisch aangedreven, twee-assige truck van 16 ton. De chauffeurs zijn enthousiast over de aandrijving. De truck valt op en het geluidsniveau in de cabine is laag. Van plotseling stilstaan door te weinig stroom is bovendien geen sprake. De planner houdt rekening met de actieradius van de truck en plant hem alleen in voor ritten binnen een bepaalde straal rond het verhuisbedrijf. Soms hoeft de truck niet eens te worden opgeladen tussen twee klussen in. Bij Praktijkvoorbeelden vindt u meer informatie hierover.

Algemene kenmerken van elektrisch rijden

Energie-inhoud: 3,6 MJ/kWh

CO2-uitstoot: 0,45 kg/kWh (uitgaande van Nederlandse productie en distributie van grijze stroom)


elektrische aandrijving