Hybride truck diesel/elektriciteit

Een hybride truck heeft naast de dieselmotor een elektromotor en een opslagmogelijkheid voor elektriciteit. Die opslag bestaat meestal uit een accupakket, maar kan ook bestaan uit zogenaamde condensatoren. Het voordeel van een hybride truck is dat die handig gebruik maakt van de remenergie. Een deel daarvan wordt als elektriciteit opgeslagen, terwijl die bij een normale truck verloren gaat.

De dieselmotor kan in stedelijke of regionale gebieden bovendien worden ondersteund door de elektromotor, waardoor brandstof bespaard wordt.

Sommige hybride trucks kunnen over korte afstanden met beperkte snelheid volledig elektrisch rijden. Dat is vrijwel geruisloos en gebeurt zonder CO2-uitstoot. Dat is prettig, bijvoorbeeld bij bevoorrading van winkels, dichtbewoonde gebieden of vakantieparken.

Mogelijke besparing

De hybride trucks die tot nog toe verkocht worden, rijden meestal op diesel. Daarvan uitgaande kan er, afhankelijk van de inzet van de truck, 10 tot 20% worden bespaard op brandstof. Voor de CO2-uitstoot zijn gelijke besparingen mogelijk.

Gebruikerservaringen

Het Volvo Hybride Consortium deelt ervaringen

Voor leveranciers is de subsidie niet bedoeld. Maar dat hield Jorrit-Jan van Gestel, projectleider hybride voertuigen Volvo Truck Nederland, leverancier van de eerste hybride vrachtwagens in de zware categorie tot 27 ton, niet tegen. De Volvo FE Hybrid beschikt over een ingenieuze techniek waarbij elektriciteit wordt opgewekt zodra er wordt geremd. Dat zorgt voor een verminderde uitstoot van milieubelastende stoffen. Zeker in het distributiewerk en huisvuilinzameling komt het systeem door de vele stops en go's tot zijn recht. Met een consortium van klanten schreef hij zich in voor de Truck van de Toekomst. Jorrit-Jan: 'We wilden deze vrachtwagen zo snel mogelijk in de markt zetten, er is vraag naar.' Bij Praktijkvoorbeelden vindt u meer informatie hierover.

Hybride Mercedes-Benz BlueTec Atego voor zuinige stadsdistributie

Waarom VHC jongens in totaal negen Mercedes trucks type Atego BlueTec aanschaffen? Logisch toch? Deze hybriden zijn kostenbesparend en duurzaam. De trucks rijden tot zestig kilometer per uur elektrisch, duurzamer kan het haast niet. Daarna neemt de, tot op dat moment, stationair draaiende dieselmotor de aandrijving over. De elektromotor assisteert waar nodig de verbrandingsmotor. VHC Jongens: 'We willen dat ons materieel betrouwbaar is en de omgeving zo weinig mogelijk belasten. Daarom kozen ze voor de Atego', aldus projectleider Remco Hoogma. 'Volgens de verbruiksgegevens die we hebben verzameld in de eerste maanden mogen we voorzichtig stellen dat onze verwachtingen worden overtroffen.' Bij Praktijkvoorbeelden vindt u meer informatie hierover.

Algemene kenmerken van diesel

Hoofdbestanddeel: aardoliedestillaat (ruwweg C10-C15)
Stookwaarde: 36 MJ/l (oftewel 43 MJ/kg)
Dichtheid: 0,84 kg/l
CO2-emissie: 2,7 kg/kg
Prijs: circa € 1,35/l. incl. btw

Diesel is overal in Nederland goed verkrijgbaar. Hybride trucks op diesel en elektriciteit hoeven/kunnen niet worden opgeladen met stroom.


Hybride Mercedes-Benz BlueTec Atego