Rijden op CNG of CBG

Het rijden op gecomprimeerd aardgas of Compressed Natural Gas (CNG) of gecomprimeerd groen gas of Compressed Bio Gas (CBG) zorgt voor een lagere uitstoot van schadelijke stoffen en lagere brandstofkosten. Het rijden op CNG of CBG is met name geschikt voor transport over kortere afstanden. Dit heeft ermee te maken dat de opslag van het gecomprimeerde aardgas of biogas behoorlijk wat ruimte in beslag neemt.

Per tankbeurt kan er maar een beperkte hoeveelheid worden opgeslagen. Over langere afstanden betekent dit dus dat er relatief vaak getankt moet worden.

Mogelijke besparing

Een truck op CNG zal tot 10% minder CO2 uitstoten dan een gelijkwaardige vrachtwagen die op diesel rijdt. Dit is afhankelijk van de motortechnologie. Rijdt een truck op CBG, de duurzame variant, dan is een vermindering tot 80% mogelijk. De uiteindelijke vermindering van uitstoot is afhankelijk van de productiewijze van het groene gas. In het gebruik zijn CNG en CBG volledig gelijk en uitwisselbaar.

Kosten

Een ander voornaam voordeel van het rijden op CNG of CBG is dat de kosten voor een tankbeurt aanzienlijk lager liggen. De kosten voor een kilo aardgas of groen gas ligt gemiddeld op €1,05, terwijl een liter diesel €1,50 kost.

Gebruikerservaringen

In de gemeente Amsterdam tekenden wij mooie ervaringen op met het rijden op groen gas. Afvalverwerker ASW rijdt daar enkel nog met smalspoorvoertuigen op groen gas, voorzien van een CNG-motor met een vermogen van 200 pk. Dat is weliswaar 100 pk minder dan een reguliere grofkipper op diesel, maar het is meer dan voldoende om het werk te kunnen uitvoeren. Bij Praktijkvoorbeelden vindt u meer informatie hierover.

Overig

Behalve het verschil in tank(s) verschilt ook de motor van een vrachtwagen op CNG of CBG van die van een truck met dieselmotor. In tegenstelling tot een dieselmotor waarin de brandstof vanzelf ontbrandt door compressiewarmte, ontsteekt een ottomotor brandstof met behulp van een bougie. Dit zorgt ervoor dat het rendement van een ottomotor lager is dan die van een dieselmotor. Er is ongeveer 35% meer energie nodig om dezelfde prestatie te leveren. Wel lijkt het erop dat dit nadeel in de nabije toekomst kan worden verlaagd tot 25%.

Algemene kenmerken van CNG/CBG

Hoofdbestanddeel: methaan

Stookwaarde: 36 MJ/kg (6 MJ/l)

Dichtheid: 0,16 kg/l

CO2-emissie: CNG 2,1 kg/kg en CBG vanaf 0,5 kg/kg

Prijs: €1,05/l. incl. btw