Rijden op LNG of LBG

Het rijden op vloeibaar aardgas of Liquid Natural Gas (LNG) of vloeibaar groen gas of Liquid Bio Gas (LBG) zorgt voor een lagere uitstoot van schadelijke stoffen en lagere brandstofkosten. In vloeibare vorm neemt aardgas veel minder ruimte in dan in gecomprimeerde vorm. In dezelfde tank kan dus veel meer LNG of LBG worden opgeslagen dan het gecomprimeerde CNG of CBG.

Een voertuig op LNG heeft daarmee ook een veel groter actieradius dan een truck op CNG. Met dezelfde tank hoeft dus veel minder vaak te worden getankt. Rijden op LNG is daarmee beter geschikt voor het rijden van lange afstanden.

Mogelijke besparing

Een truck op LNG zal tot 10% minder CO2 uitstoten dan een gelijkwaardige vrachtwagen op diesel. Dit is afhankelijk van de motortechnologie. Rijdt een truck op LBG, de duurzame variant van vloeibaar aardgas, dan is een vermindering tot 80% mogelijk. De uiteindelijke vermindering is afhankelijk van de productiewijze van het groene gas. In het gebruik zijn LNG en LBG volledig gelijk en uitwisselbaar.

Kosten

Een ander voornaam voordeel van het rijden op LNG of LBG is dat de kosten voor een tankbeurt aanzienlijk lager liggen. De kosten voor een kilo aardgas of groen gas ligt gemiddeld op €1,22 terwijl een liter diesel €1,50 kost.

Gebruikerservaringen

Bij Vos Logistics rijden inmiddels veertien LNG trucks, maar het is de wens om dat aantal te doen groeien. Vos Logistics is erg tevreden over het rijden op LNG. LNG is goedkoper, de trucks stoten 30% minder CO2 uit én ze zijn veel stiller. Lastig zijn de opstartkosten en dat er nog weinig tankstations zijn, maar desalniettemin heeft LNG de toekomst. Bij Praktijkvoorbeelden vindt u meer informatie hierover.

Bij Wim Bosman Transport in Duiven rijden vijf trucks op LNG. De chauffeurs zijn tevreden en de trucks zijn duurzaam, veilig en stil. “Klaar voor de toekomst dus”. Het plaatsen van een vulpunt was een belangrijke voorwaarde om tot de aanschaf van de trucks over te gaan, maar dankzij een goede samenwerking met de gemeente en de provincie is dat gelukt. Bij Praktijkvoorbeelden vindt u meer informatie hierover.

Overig

Een LNG-tank is heel goed geïsoleerd om ervoor te zorgen dat de brandstof zo min mogelijk opwarmt. Als dat gebeurt, gaat de vloeistof namelijk over in gasvorm en neemt de druk in de tank toe. Loopt die druk te ver op, dan zal er gas moeten worden afgevoerd. In de praktijk blijkt dat dit bij normale inzet van een truck maar zelden nodig is. Pas als een truck zo’n twee weken aaneengesloten niet gebruikt wordt, moet er gas worden afgevoerd.

Behalve het verschil in tank(s) verschilt ook de motor van een vrachtwagen op LNG of LBG van die van een truck met dieselmotor. In tegenstelling tot een dieselmotor waarin de brandstof vanzelf ontbrandt door compressiewarmte, ontsteekt een ottomotor brandstof met behulp van een bougie. Dit zorgt ervoor dat het rendement van een ottomotor lager is dan die van diesel. Er is ongeveer 35% meer energie nodig om dezelfde prestatie te leveren. Wel lijkt het erop dat dit nadeel in de nabije toekomst kan worden verlaagd tot 25%.

Algemene kenmerken van LNG/LBG

Hoofdbestanddeel: methaan

Stookwaarde: 49 MJ/kg (22 MJ/l)

Dichtheid: 0,45 kg/l

CO2-emissie: LNG 2,7 kg/kg en LBG vanaf 0,6 kg/kg

Prijs: €1,22/l. incl. btw