Luchtweerstand

Afhankelijk van het type truck en de inzet ervan wordt 10 tot 60% van de energie die een vrachtwagen beschikbaar heeft, gebruikt voor het overwinnen van de luchtweerstand. Het loont daarom de moeite om de luchtweerstand te verminderen en zo op eenvoudige wijze brandstof en CO2-uitstoot te besparen. Vooral bij vrachtauto’s die lange afstanden over de snelweg rijden, is dit kansrijk. Hoe hoger de gemiddelde snelheid van de truck, hoe hoger namelijk het aandeel luchtweerstand in het brandstofverbruik.

Maatregelen die bewezen effect hebben, zijn het installeren van aerodynamische zijafscherming, aerodynamische spatlappen en het afnetten van open containerbakken. Hiermee kan al snel tot 6% bespaard worden op brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

Besparen kan bovendien heel simpel door te zorgen voor de juiste afstelling van de (dak)windgeleider of dakspoiler en fenders. En door bewust om te gaan met accessoires die de aerodynamische eigenschappen van een truck negatief beïnvloeden. Denk aan extra lampen en brede spatlappen.

In de toekomst kan mogelijk ook veel bespaard worden door de toepassing van aerodynamische boat tails en teardrop ontwerpen. Momenteel sluiten deze maatregelen (nog) niet aan bij de Europese richtlijn Maten en Gewichten.