Aerodynamische spatlappen

Ook bij de wielen van een vrachtwagen ontstaat luchtweerstand, die vaak onnodig energie kost. Het plaatsen van aerodynamische spatlappen, die bestaan uit verschillende lamellen in plaats van een gesloten flap, zorgt ervoor dat het wiel beter gestroomlijnd is. Daardoor ontstaat op eenvoudige wijze minder weerstand en worden het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot automatisch omlaag gebracht.

Mogelijke besparing

Als de aerodynamische spatlappen op elke as van de trekker en oplegger worden aangebracht, kan 0,5 tot 1,5% op het brandstofverbruik bespaard worden. Zowel bij nat als bij droog weer. Dit blijkt uit onderzoek van TNO, waarbij is uitgegaan van een gemiddeld gebruik van 30 liter op 100 gereden kilometers, 100.000 gereden kilometers per jaar en een dieselprijs van €1,26 per liter. Ook voor deze maatregel geldt verder dat de verbruikswinst afhankelijk is van het aandeel gereden kilometers over de snelweg en de gemiddelde snelheid van de truck. De besparing is hoger naarmate er meer over de snelweg wordt gereden.

Kosten en terugverdientijd

De kosten voor aanschaf en retrofit montage van aerodynamische spatlappen liggen rond €125 per as. Als vijf assen worden uitgerust met de spatlappen kan de investering bij een gemiddelde besparing van 1% binnen 1,6 jaar worden terugverdiend. Integratie bij nieuwbouw is financieel nog interessanter.

Gebruikerservaringen

De praktische toepasbaarheid en ervaringen met de aerodynamische spatlappen worden door de gebruiker beoordeeld met een 7,6 op een schaal van 10. Heel positief is de beoordeling op het punt van de verkeersveiligheid. Bij een nat wegdek zorgen de spatlappen immers voor beter zicht voor medeweggebruikers. Op dit punt scoort de maatregel dan ook een 8.

Samenvatting

Gemiddelde besparing: 1%

Terugverdientijd: 1,6 jaar

Gebruikerservaringen: 7,6