Zoeken

IJskoud beter en duurzamer transport bij Vos Logistics

Ze kennen het klappen van de zweep wel bij Vos Logistics uit Oss. Al sinds 2006 kijken ze samen met LNG Europe en andere bedrijven uit naar de ideale manier om hun trucks op LNG te laten rijden. Dat is gelukt. In zoverre, over een aantal maanden telt hun wagenpark 14 LNG-trucks, maar dat is volgens Annemarie Timmermans, Projectmanager LNG van Vos Logistics nog steeds te weinig.

‘Ons totale wagenpark bedraagt 1.100 trucks, dan zijn die 14 maar een klein deel van het geheel. Te klein.’ Toch zijn ze tevreden met de acht trucks die nu al rijden op LNG. Dankzij het eerste LNG-pompstation van Noordwest-Europa konden ze al snel hun eigen trucks voorzien van brandstof, want dat is een van de moeilijkste hordes om te nemen als het gaat om rijden op LNG. ‘Doordat er weinig stations zijn in Nederland en nog geen stations in de landen om ons heen, zijn we genoodzaakt om in de regio te blijven rijden. We kunnen op dit moment alleen tanken op ons eigen terrein en sinds kort in Zwolle.’

De tankstations komen langzaam op, maar Vos Logistics is ongeduldig. ‘We zijn natuurlijk al jaren bezig en we zien de voordelen. We willen vooruit.’ Wat die voordelen zijn? LNG is goedkoper, de trucks stoten 30% minder CO2 uit én zijn veel stiller. ‘Door de hoge aanschafprijs is de investering zonder subsidie helaas nog niet snel genoeg terug te verdienen, dus die hebben we echt nog wel even nodig. Pas als alles op de rails is, zullen de trucks zichzelf echt terugverdienen.’

Annemarie heeft het dan over de aanvraag van de vergunningen voor tankstations, de ontwikkelingen op het gebied van LNG-trucks en het bestaan van twee druksystemen voor het tanken van het gas. Zo tank je een Mercedes Econic onder hoge druk en een Iveco LNG truck onder lage. Voor haar is het een ontegenzeggelijk feit dat LNG de toekomst heeft, maar het opstarten kost vaak wat moeite. ‘Je hoort veel partijen praten over de kip en het ei, maar zo simpel ligt het niet. Om zoiets te laten slagen moet iedereen bereid zijn er wat voor te doen. Zodat er uiteindelijk een win-win situatie ontstaat voor duurzaamheid en commercie.’


LNG monofuel