Zoeken

Truck van de Toekomst rijdt in Duiven bij Wim Bosman Transport

Ze zijn net binnen, de vijf LNG trucks van Mercedes. En dat is spannend. De chauffeurs zijn blij met de lage cabine, waardoor ze fietsers en voetgangers goed kunnen zien, en de trucks zijn klaar voor de toekomst. Duurzaam, veilig en stil. Want volgens Bertil ter Maat van Wim Bosman Transport is dat de toekomst. ‘Bij Wim Bosman zijn we altijd op zoek naar de beste manier om ons over de weg te verplaatsen en dan moet je verder kijken dan je neus lang is.’ Die neus wees richting de subsidie van Truck van de Toekomst. ‘Zonder was het een onmogelijke investering, dan zouden we de kosten er nooit uit krijgen.’

Als gevolg van een goede samenwerking tussen de deelnemers, Gemeente Duiven en provincie Gelderland zijn 16 LNG trucks besteld en worden er een openbaar LNG en op termijn een LBG vulpunt geplaatst. Dat laatste was een klassiek kip en ei verhaal. Er moesten genoeg afnemers zijn voor een vulpunt en er moest een vulpunt komen voordat er wagens konden worden besteld. Gelukkig zijn ze daar, door te blijven overleggen en ook de gemeente en de provincie erbij te betrekken, goed uitgekomen. De wagens zijn er.

Overigens niet allemaal Mercedes. ‘Het is toch een emotioneel iets hè, zo’n truck kopen. Wat wij geweldig vonden aan de Mercedes, die lage cabine, vinden anderen weer vreselijk. En ja, de ene rijdt altijd Scania en wil dat niet veranderen. Wij hebben DAF’s en die hebben nog geen LNG wagens.’ Maar de keuze is er ook een van het groene hart. Want door de realisatie van het LNG vulstation in Duiven, op een plaats waar biogas gemaakt kan worden, kan de CO2-kringloop kort gehouden worden. Hierdoor kan er fors bespaard worden op CO2-uitstoot, in potentie wel 2% van de CO2-reductie van transport in Nederland.


LNG monofuel