Rijgedrag

Het brandstofverbruik van een truck wordt sterk bepaald door de manier waarop er met het voertuig gereden wordt. Een chauffeur die een energiezuinige rijstijl hanteert, kan dan ook zomaar tot 10% besparen. Geen wonder dus dat trainingen in het kader van Het Nieuwe Rijden gretig aftrek vinden.

Toch is een training vaak niet voldoende om een zuinige rijstijl langdurig te behouden. Een chauffeur valt gemakkelijk terug in de rijstijl die hij gewend is. Een ICT-hulpsysteem kan uitkomst bieden. Het zorgt voor doorlopende ondersteuning bij het ontwikkelen van een zuinige rijstijl en biedt de fleetmanager inzage in de prestaties van de chauffeur. De inzet van deze software maakt een constante besparing van 8% op chauffeursniveau haalbaar.

Andere software

NavigatieAndere software die kan bijdragen aan een zuinige inzet van vrachtwagens is er natuurlijk ook. Denk aan planningsoftware waarmee de beladingsgraad van vrachtwagens kan worden gemaximaliseerd en ritten kunnen worden gebundeld of voorkomen. Ook de inzet van navigatiesoftware heeft een gunstige invloed, doordat zoeken en verdwalen vrijwel onmogelijk wordt. Ook bieden deze tools vaak alternatieve routes aan op basis van actuele file-informatie, waarmee onnodig remmen, optrekken en stationair draaien worden voorkomen.

Zuinig rijden

AsfaltwegBesparen kan natuurlijk ook zonder de nodige cursussen en software. Simpelweg door rekening te houden met de volgende punten:

  • de invloed van remmen en uitrollen. Het is gunstig als de chauffeur gebruik maakt van de massa van het voertuig en het veel laat uitrollen. Dit voorkomt actief remmen, waardoor brandstof bespaard wordt
  • de verlaging van de kruissnelheid van 90 naar 80 kilometer per uur. Dit kan zorgen voor een verbruikswinst van 6 tot 8%
  • het optimaliseren van routes. Door te kiezen voor wegen waarop zo min mogelijk hoeft te worden opgetrokken, geremd of gestopt kan aanzienlijk bespaard worden
  • het vermijden van stationair draaien van de motor