Uitlijning as- en wielposities

Als de as- en wielposities van vrachtwagens en trailers afwijken van hun ideale posities gaat onnodig energie verloren. Het uitlijnen van de as- en wielposities is een eenvoudige maatregel om dit op te lossen en kan voor een behoorlijke besparing op brandstof zorgen.

Mogelijke besparing

Het uitlijnen van as- en wielposities, van zowel trekker als oplegger, kan besparingen tot 4,5% op het brandstofverbruik opleveren. Dit blijkt uit onderzoek van TNO, waarbij uitgegaan is van een verbruik van 31 liter op 100 kilometer, 100.000 gereden kilometers per jaar en een dieselprijs van € 1,26 per liter. De uiteindelijke besparing verschilt per truck en is afhankelijk van de grootte van de afwijking.

Kosten en terugverdientijd

De kosten voor het opmeten en uitlijnen van een trekker (twee assen) en oplegger (drie assen) bedragen ongeveer € 700. Voor dat bedrag worden alle assen uitgelijnd. Bij een besparing van 3% is deze investering binnen 0,6 jaar terugverdiend. Door het uitlijnen kan bovendien bespaard worden op onderhoudskosten. Banden zijn namelijk minder onderhevig aan slijtage en de kans op pech- en ongevallen, bijvoorbeeld door een klapband, worden verlaagd. Deze besparing is in bovenstaande nog niet meegenomen en maakt de maatregel dus nog interessanter.

Alleen het opmeten van de uitlijning kost circa € 100 per trekker of trailer. Het is verstandig om dit elke twee jaar te laten doen. Op basis van de meting kan dan worden besloten om wel of iet uit te lijnen. Bij kleine afwijkingen zal de verbruikswinst beperkt zijn, bij grotere afwijkingen groter.

Gebruikerservaringen

De ervaringen met het uitlijnen van de as- en wielposities zijn goed. De uitgelijnde vloot levert in veel gevallen direct een besparing op. Gebruikers beoordelen de maatregel gemiddeld met een 7,7.

Samenvattend

Gemiddelde besparing: 3%

Terugverdientijd: 0,6 jaar

Gebruikerservaringen: 7,7


as- en wielposities