Mercedes Atego Hybride

In hoeverre is de beloofde brandstofbesparing van 15% realistisch? En hoe praktisch is de Mercedes-Benz Atego Bluetec Hybrid in het dagelijks gebruik? Om die vragen te beantwoorden sluit horecaleverancier VHC Jongens in 2011 aan bij een proefproject in het kader van Truck van de Toekomst. De sindsdien opgedane ervaringen zijn aanleiding tot voorzichtig optimisme.

Ervaring opdoen met de dan nog nieuwe hybride techniek die Mercedes-Benz toepast in de Atego Bluetec Hybrid truck. Dat is voor een vijftal vervoerders de voornaamste reden om begin 2011 in te schrijven op een subsidieprogramma dat Agentschap NL in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft opgezet onder de vlag van Truck van de Toekomst. Met dit subsidieprogramma verkent de Nederlandse overheid alternatieven om brandstof te besparen en de uitstoot van CO2 door de transportsector te reduceren.

Een van de deelnemende bedrijven is VHC Jongens, dat vanuit Oostzaan horecaondernemers en bedrijfsrestaurants in heel Noord-Holland bevoorraadt. Drie jaar later maakt directeur Edwin Jongens de balans van het proefproject op: “We hebben binnen dit project drie Atego’s Bluetec Hybrid aangeschaft en wat ons betreft heeft de techniek van Mercedes zich ruimschoots bewezen. De aandrijflijn werkt goed en is zeer betrouwbaar gebleken. Daarbij zijn we uitgekomen op een brandstofbesparing van 22%, dat is zelfs nog hoger dan de importeur vooraf had beloofd.”

Onverwacht voordeel

Behalve een flinke brandstofbesparing levert het rijden met milieuvriendelijke hybride trucks VHC Jongens onverwacht voordeel op in de vorm van nieuwe klanten. Daarbij denkt Edwin Jongens met de opgedane kennis beter voorbereid te zijn op de toekomst, met steeds strengere milieueisen en de opmars van milieuzones in binnensteden: “Zeker in stedelijke omgevingen zijn er steeds meer klanten die elektrisch beleverd willen worden. Behalve met het milieu heeft dat te maken met het lagere geluidsniveau van een elektrische truck. Ook daarom zijn we al wat langer bezig met hybride en zelfs volledig elektrische alternatieven. Zo hebben we onlangs vier plug-in hybrides op basis van een Iveco Daily aangeschaft. Die hebben een elektrische actieradius van zo’n dertig kilometer en dat is met name in de stad heel handig.”

Subsidie voor meerprijs

Voor hun deelname aan het proefproject ontvangen VHC Jongens en de andere deelnemende bedrijven per aangeschafte truck een subsidie, die een deel van de meerprijs van de Mercedes-Benz Atego Bluetec Hybrid dekt. “We vinden de hybride Atego een prachtig product, maar er hangt wel een fors prijskaartje aan”, vervolgt Edwin Jongens.

“Zonder subsidie waren we dit niet aangegaan. Door de brandstofbesparing verdien je de meerinvestering alleen terug als je de auto lang genoeg inzet, maar dan moet de chauffeur wel weten wat hij doet. De brandstofbesparing haal je namelijk alleen als je het hybride systeem goed gebruikt.”

Effectief bij stadsritten

Om te beoordelen of de investering in een hybride truck al dan niet verstandig is, moet een transportondernemer volgens Edwin Jongens in de eerste plaats kijken naar het type ritten waar een truck voor wordt gebruikt: “Onze ervaring is dat het rendement van een hybride truck het hoogst is bij korte stadsritten met veel laden en lossen. Daar houden wij in de planning ook echt rekening mee. Verder is het natuurlijk zaak om de techniek optimaal te benutten door goed te anticiperen. Chauffeurs die op de hybride Atego’s rijden, hebben bij Mercedes-Benz een rijtraining gevolgd. Daarna zagen we het brandstofverbruik vrijwel direct dalen. Ook onze andere chauffeurs hebben inmiddels een rijtraining gevolgd volgens ‘Het Nieuwe Rijden’. De chauffeurs zijn daardoor echt zuiniger gaan rijden. Ook rijden we merkbaar minder schades, wat heeft geresulteerd in een verlaging van de verzekeringspremie die we betalen.”


Hybride Mercedes-Benz BlueTec Atego

Zo werkt de Atego Bluetech Hybrid

Met de Atego BlueTec Hybrid introduceerde Mercedes-Benz in 2011 de eerste middelzware hybride distributietruck. De hybride aandrijflijn bestaat uit een 162 kW/220 pk sterke EEV-dieselmotor, in combinatie met een elektromotor die nog eens 44 kW levert.

De hiervoor benodigde energie wordt geleverd door een hoog voltage lithium-ion accu die tijdens het afremmen door zowel het regeneratieve remsysteem als de motorrem wordt opgeladen. Op die manier kan de Atego BlueTec Hybrid tot een snelheid van 60 km/u volledig elektrisch rijden.

Reactie van de importeur

Ook Mercedes-Benz Nederland merkt dat veel transportbedrijven terugdeinzen voor het forse prijsverschil tussen de hybride Atego en de varianten met conventionele dieselmotoren. “Vervoerders zoeken wel naar duurzame alternatieven, maar in een sector die onder druk staat is er weinig ruimte voor dit soort investeringen”, beaamt PR-manager Jan van Gelderen.

“Voor schone stadsdistributie zien we toch goede mogelijkheden met een lichtere truck. Binnen het Daimler-concern hebben we de Fuso Canter Hybrid. Daar bedraagt het prijsverschil voor een 9-tons chassis €8.000 tot €9.000. Gezien de brandstofbesparing van ruim 20% is dat voor veel transportbedrijven wel te overzien.”